Bring my love to Poland

Geen eenheid was was meer dapper en beraden en vastberaden dan de 1e onafhankelijke Poolse Parachutisten Brigade. En is voor altijd verbonden met Driel en haar bevolking.

De voorstelling Bring My Love To Poland wordt een theater-monument en een dramatische verbeelding van de lotsverbondenheid van de 1e Onafhankelijke Poolse Parachutisten Brigade en de bevolking van Driel, de droppingsplaats van deze brigade tijdens Operatie Market Garden 21-09’44. Deze gloedvolle interactie wordt tot uitdrukking gebracht door de ontmoeting van twee krachten: de onverzettelijke Poolse generaal Sosabowski en de onverschrokken Drielse verzetsvrouw Cora Baltussen.
We volgen twee Poolse broers waar er uiteindelijk èèn van in de armen van Cora sterft en haar de historische woorden zegt: “bring my love to Poland’. Alle handelingen zijn gedramatiseerd, gebaseerd op ware gebeurtenissen.

Jarno Scholten en Jet Pit (beiden gelouterd in de amateur-musical wereld) doen onderzoek naar getuigenissen. Ze schrijven met Samantha Janssen (AMA 2019) het script en de muziek.
Jet, zoekt in haar regie altijd verbinding met de omgeving en historie. De muziek van Jarno heeft een eigen handtekening. Voor beiden geldt een interactie tussen dramatiek, lyriek, verhaal en de mens achter het verhaal.

Een theatermonument voor hen die voor onze vrijheid vochtten en waar het kleine Driel groot in haar daden werd door de rehabilitatie van de voornoemde generaal en zijn mankrachten.
De vorm is musical-vertelling. Omdat dit verhaal dient te worden doorgegeven aan volgende generaties om verbinding te kunnen maken met hoe we nu in vrijheid leven.

Sneak preview – jubileum productie

Generaal Sosabowski voerde de eerste Poolse Onafhankelijke Para Parachutisten brigade aan die tijdens operatie Market Garden op 21 september 1944 bij Driel werd gedropt. De brigade moest de in het nauw gebrachte Britten in Oosterbeek en Arnhem ondersteunen, maar de ongeveer 1000 Poolse Para’s konden het tij niet keren. De Britten schoven Generaal Sosabowski de schuld in de schoenen voor het mislukken van de slag om Arnhem. Na jaren van onderzoek en onder meer door de grote inzet van Cora Baltussen uit Driel is de Poolse Generaal volledig gerehabiliteerd, en op vele wijze postuum onderscheiden. In het afgelopen najaar, 11 november 2018, is hij nog postuum geëerd met de Orde van de Witte Adelaar; de hoogste Poolse onderscheiding.

Bring My Love To Poland wordt Stichting Musics jubileum productie en tevens een muzikaal eerbetoon aan de geschiedenis en de 75 jaar bevrijding van ons land volgend jaar. Deze musical zal in september 2021 plaatsvinden.