Bring my love to Poland

Geen eenheid was was meer dapper en beraden en vastberaden dan de 1e onafhankelijke Poolse Parachutisten Brigade. En is voor altijd verbonden met Driel en haar bevolking.

De musical Bring My Love To Poland vertelt het verhaal over de Poolse Generaal Stanislav Sosabowski en is geschreven door Jarno Scholten, Jet Pit  en Samantha Janssen van Stichting Music Herveld.

Sneak preview – jubileum productie

Generaal Sosabowski voerde de eerste Poolse Onafhankelijke Para Parachutisten brigade aan die tijdens operatie Market Garden op 21 september 1944 bij Driel werd gedropt. De brigade moest de in het nauw gebrachte Britten in Oosterbeek en Arnhem ondersteunen, maar de ongeveer 1000 Poolse Para’s konden het tij niet keren. De Britten schoven Generaal Sosabowski de schuld in de schoenen voor het mislukken van de slag om Arnhem. Na jaren van onderzoek en onder meer door de grote inzet van Cora Baltussen uit Driel is de Poolse Generaal volledig gerehabiliteerd, en op vele wijze postuum onderscheiden. In het afgelopen najaar, 11 november 2018, is hij nog postuum geëerd met de Orde van de Witte Adelaar; de hoogste Poolse onderscheiding.

Deze geschiedenis die zo verbonden is met de gemeente Overbetuwe moet volgens Stichting Music Herveld worden verteld. Bring My Love To Poland wordt Stichting Musics jubileum productie en tevens een muzikaal eerbetoon aan de geschiedenis en de 75 jaar bevrijding van ons land volgend jaar. Deze musical zal in tijdens de herdenkingsperiode in september 2020 plaatsvinden.